A külföldön elkövetett autós szabálysértések is büntetve lesznek

Barsiné Pataky Etelka véleménye, hogy új vezetési kultúrára van szükség. Nem lesz könnyű elfogadtatni, de sok életet, főleg fiatal életet menthetünk meg, mondta a képviselő asszony. Hiába minden megelőző intézkedés, a közúti balesetek halálos áldozatainak száma alig csökken az Unióban. Ennek egyik oka, hogy a külföldön elkövetett szabálysértések büntetése sokszor elmarad. A ma megszavazott irányelvtervezet hatálybalépéskor ennek a lehetetlen helyzetnek vet véget: az unió egész területén büntetik majd a piroson való áthajtást, a sebességhatár-túllépést, az ittas vezetést és a biztonsági öv be nem kapcsolását.

Barsiné Pataky Etelka csak helyeselni tudja az irányelv elfogadását, hiszen a parlamenti jelentés is elismeri: statisztikák szerint az európai járművezetők külföldön nagyobb arányban követnek el jogsértéseket, mint hazájukban. Ezek a jogsértések legtöbbször követelmény nélkül maradnak, ezért az új irányelv egy olyan elektronikus adatbázist és adatcsere hálózatot hoz létre, amely révén be lehet majd azonosítni a vétkes járművet. A jogellenes cselekményről és a fizetendő pénzbüntetésről a gépkocsi-bejegyzés szerinti tagállam hatósága értesíti majd a gépkocsi tulajdonost, így nem lehet majd a büntetésfizetést megúszni.

Az Unió közlekedési politikájának egyik fő célja a halálos balesetek számának a radikális csökkentése, a kitűzött cél a 2001-évi több mint 50.000 halálos áldozatot követelő balesetek számának felére csökkentése 2010-re. 2006-ban az EU 27-ekre vonatkozó szám 42.953 halálos áldozat volt.

Magyarország szempontjából sem beszélhetünk közlekedésbiztonsági áttörésről: 2006-os adatok szerint hazánk a harmadik helyen áll a közúti közlekedés utaskilométerre eső halálozási számát illetően, csak Románia és Bulgária „büszkélkedhet” gyengébb mutatókkal. És bizony sok a külföldi autóvezető a halálos balesetet okozók közül, gondoljunk a nagy visszhangot vert 2 leányfalusi gyerek elgázolására.

A fentebb olvasható szomorú statisztikai adatokra való tekintettel a képviselők az elfogadott irányelvben javasolták, hogy azokban a tagállamokban, ahol a halálos balesetek száma az uniós átlag fölött van, 30%-al növeljék az automata eszközökkel történő sebességmérések számát. Emellett a képviselők évente a járművezetők legalább 30 százalékánál ellenőriznék, nem ültek-e ittasan a volánhoz. A biztonsági övek használatát legalább hat héten keresztül figyelnék minden olyan év után, amikor a sofőrök kevesebb, mint 70 százaléka csatolta be az övet. A piros lámpánál való megállás ellenőrzésére pedig „automata ellenőrző eszközöket szerelnének fel, elsősorban azokban a kereszteződésekben, ahol a járművezetők a megállás szabályát gyakran megszegik”.

És ezzel még nincs vége a szigornak, hiszen az Európai Bizottságnak jelentést kell készítenie két évvel az irányelv hatálybalépése után, megvizsgálva annak lehetőségét, hogy miként lehet az irányelv hatályát kiterjeszteni egyéb közúti jogsértésekre is.

„Bízunk benne, hogy sok életet tudunk megmenteni az elfogadott irányelv segítségével” mondta a szavazást követően a fideszes képviselő asszony.