Egyéb

Elfogadták az euromatrica-irányelvet

Elfogadták az euromatrica-irányelvet

2011. 06. 07.

Az euromatrica-irányelv június 7-i, strasbourgi vitájában – még a szavazás előtt – Győri Enikő magyar EU-ügyi államtitkár az elnökség nevében üdvözölte az EP-vel való megegyezést. Az államtitkár azt mondta, a jogszabály elfogadása összhangban áll a magyar elnökség vállalásával, hogy az embereket helyezi a középpontba. „Ez egy olyan irányelv, amelynek köszönhetően egyértelműen javulni fog az európai polgárok életminősége” – fogalmazott.

 

Dugók, lég- és zajszennyezés

Győri emlékeztetett: „a nehéz-tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló ezen javaslat célja a közlekedésben alkalmazott árak korrekt megállapítása, hogy azok pontosabban tükrözzék a nehéz-tehergépjárművek használatából eredő levegőszennyezés és zajártalom, forgalmi torlódások és éghajlat-változási hatások tényleges költségeit”.

Az államtitkár azt mondta, az említett problémák egyre súlyosabbak, ezért mind fontosabbak a megfelelő, innovatív intézkedések, például a környezetbarát járművek támogatása, úttervező alkalmazások fejlesztése.

 

Külső költségek

„A külső költségek internalizálását célzó intézkedések révén várhatóan nő a gazdasági hatékonyság, és csökkennek a negatív környezeti hatások” – fogalmazott Győri. Az államtitkár úgy vélte, a jogszabály azzal összefüggésben is igen fontos, hogy az Európai Bizottság nemrégiben mutatta be az egységes európai közlekedési térség megvalósítását célul tűző menetrendet.

 

Megfelelési táblázatok

Győri Enikő utalt a megfelelési táblázatok ügyében a Tanács, a Bizottság és az Európai Parlament közötti intézményközi vitára is. Ezek a táblázatok arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék az egyes irányelvek tagállami végrehajtásának figyelemmel kísérését. Az Európai Parlament általában ragaszkodik ahhoz, hogy ez minden irányelvnél kötelező legyen, az euromatrica-ügyben azonban most eltekintett ettől. Az államtitkár azt mondta, az elnökség örömmel vette az ügyben talált megoldást. Győri felolvasta a magyar elnökség nyilatkozatát, amelyet a következő – lengyel, dán és ciprusi – elnökségek is támogatnak. Eszerint az euromatrica-irányelv kapcsán a Tanács és az EP között elért megállapodás „nem befolyásolja a megfelelési táblázatokról folytatott intézményközi tárgyalások kimenetelét”.

 

Környezetvédelmi szempontok

A parlamenti vita végén Győri Enikő visszautasította azokat a véleményeket, amelyek szerint a Tanács nem tartotta volna kellőképpen szem előtt a környezetvédelmi szempontokat. Ha ez így lett volna, nem születhetett volna meg ez az irányelv – tette hozzá.

Az államtitkár emlékeztetett: az infrastruktúra-használati díjbevételek felhasználásáról részletes ajánlást fogadtak el, a keletkezett bevételek legalább 15 százalékát pedig transzeurópai közlekedési projektek (TEN-T) támogatására kell költeni. Vitazáró felszólalásában Győri kiemelte még, hogy a torlódások elkerülésére hely és időszak alapján differenciáltan lehet alkalmazni a díjakat, a hegyvidéken közlekedő, környezetszennyezőbb teherautók után pedig a „hegyvidéki feláron” túl az okozott külső költségek alapján is lehet majd díjat kiszabni.

 

Közlekedéspolitikai siker

Az euromatrica-irányelv elfogadását Győri Enikő a közlekedéspolitika területén a magyar elnökség alatt elért legnagyobb sikernek minősítette. Ennek ugyanis szerinte szimbolikus jelentősége van: visszaigazolja a szennyező fizet elvet, és elindítja azt a folyamatot, amely a külső költségek internalizálásához vezet. Ez hozzájárul a gazdasági hatékonyság növekedéséhez és a negatív környezeti hatások mérsékléséhez is – tette hozzá.

 

Tranzitországok

A most második olvasatban megszavazott (és a Tanács formai jóváhagyására váró) szöveg az EU hatályos idevágó irányelvét módosítja úgy, hogy a nehézgépjárművek után fizetendő infrastruktúra-használati díjak meghatározásánál bizonyos külső költségeket is figyelembe lehessen venni. A díjak bevezetése továbbra sem kötelező, azonban az irányelv valamelyest bővíti a tranzitországok bevételi lehetőségeit, ugyanakkor korlátozza a díjak mértékét, így védve a fuvarozókat.

Az irányelv meghatározza, legfeljebb milyen díjtételeket alkalmazhatnak a tagállamok a zajjal és a légszennyezéssel kapcsolatos külső költségekre. Alapelv, hogy a kevésbé környezetszennyező járművek kevesebb díjat fizetnek. Az EURO 5 minősítésű járművek 2013. december 31-ig, az EURO 6-osok 2017. december 31-ig átmeneti mentességet is kapnak. A korábbiaknál nagyobb lehet a díjak közötti eltérés a torlódások (forgalmi dugók) alapján, hogy ezzel is a csúcsforgalmon kívüli közlekedésre ösztönözzék a nehéz-teherautók tulajdonosait. Szigorú elbírálás alá esnek majd azok a leginkább környezetszennyező autók (EURO 0-1-2 és 2015-től 3), amelyek hegyvidékeken közlekednek.

A tagállamok lényegében szabadon dönthetnek majd arról, hogy 2012 után is mentesítik-e a 12 tonnánál kisebb járműveket az irányelv rendelkezései alól, de az indokokról tájékoztatniuk kell a Bizottságot.