Európai Parlament

Tanyafejlesztési Program – sajtótájékoztató Békéscsabán

Tanyafejlesztési Program – sajtótájékoztató Békéscsabán

2013. 03. 09.

A tanyafejlesztési program támogatásával megvalósítandó kezdeményezést indítottak az alföldi tanyai térségek megőrzése, fejlesztése, a tanyasi termékek piacra jutásának, értékesítésének segítésére. A tanyafeljesztési program hét alföldi megyére, többek között Békés megyére is kiterjed. A dél-alföldi, csongrádi, békési vidék a tanyasi létforma, a tanyák létezésének az egyik központja.

Ahogy azt Deutsch Tamás európai parlamenti képviselő elmondta, a sikeresen pályázott Békés megyében működő Veritas Kulturális Egyesület célja, hogy egy olyan minőségbiztosítási rendszert hozzon létre, amely segíti a tanyákon élőket abban, hogy olyan gazdálkodást folytathassanak, amely a természetes, egészséges életmódot szolgálja, valamint olyan kiváló minőségű mezőgazdasági áruk előállítását és piacra jutását segíti, melyek versenyképes termékként helyt tudnak állni.

Ahogyan az a sajtótájékoztatón is elhangzott, a tanya az orosz tonya szóból származik, mely a víznek a húzóhálóval egy vetésre meghalászható részét jelenti. A halas vizek mindenhol tanyákra voltak felosztva, és mindegyiknek külön neve volt. A tanya a magyar nemzeti örökség része. Deutsch Tamás elmondta, hogy a legfontosabb az különböző források nyújtotta lehetőségeket is felhasználva minél nagyobb segítséget, támogatást adni a magyar mezőgazdaságnak, a magyar agrárgazdaságnak, és azon belül is annak a nagyon speciálisan magyar kulturális értéknek, amit tanyának hívunk, melyek egy olyan több évszázad óta létező sajátos termelési, gazdálkodási, gondolkodásmódbeli kulturális értéket képviselnek.

A tanyafejlesztési program öt elemből áll. Első lépésként együttműködve az önkormányzatokkal és a különböző szakigazgatási szervekkel felmérik a tanyasi termékeket, amelyeket adatbázisba rögzítenek, ezután minőségtanúsítási rendszerbe rendezik, és egy olyan védjegyet hoznak létre, ami az értékesítéshez szükséges az idegenforgalomban, vendéglátásban valamint a közétkeztetésben. Ezután mobil egységeket alakítanak ki gépeket szereznek be, amelyek megkönnyítik a feldolgozást, végül maga az értékesítés online felületen zajlik majd, amely a gazda, termelő és a felvásároló számára egyaránt elérhetővé válik. A program 2,1 millió embert érint Magyarországon.

A program legfőbb célja az, hogy a tanyasi és helyi termékek piacának serkentése, többek között a Mintamenza programhoz is csatlakozva. A Mintamenza népegészségügyi célokkal indult, ellátja a magyar konyhákat minőségi alapanyagokkal, ezáltal is javítva a közegészségügyi állapotot Magyarországon. A Mintamenza programhoz 120 konyha csatlakozott, így közel 300 ezer gyermeket érnek már el országszerte. Ahogyan azt Deutsch Tamás elmondta, így lehet például a tanyán termelt élelmiszer alapanyagból a magyarországi gyermekétkeztetést, közétkeztetést megvalósítani és támogatni. Ezen kezdeményezés mögött az egész országot érintő összefogás áll, ugyanakkor a tanyasi termelés fejlesztése a magyar agrártermelés megerősödéséhez vezethet.